Pancratiusplein Heerlen, 13.00-14.00 uur (verzamelen vanaf 12.30 uur)

In navolging van jongeren wereldwijd heeft ook in Heerlen een aantal leerlingen en leraren van het Bernardinus college zich georganiseerd. Zij houden zich bezig met en vragen aandacht voor de grote problemen van onze tijd: klimaatverandering, verlies biodiversiteit en alle andere problemen die vallen onder de term duurzaamheid.

29 november is het Zwarte Vrijdag (Black Friday), een dieptepunt van onze consumptiemaatschappij. Ons westerse consumptiepatroon in combinatie met het verbruik van geweldige hoeveelheden fossiele energie, is dé oorzaak van alle duurzaamheidscrises.

Een mooie dag voor wat tegengeluid. 29 november is ook door Fridays For Future uitgeroepen tot een landelijke dag van klimaatstaking (Global Day for Climate Action). Al in 14 grote steden in Nederland zijn acties aangekondigd, o.a. in Maastricht.

Enkele leden van de Groene Kanteling zitten in de actiegroep Grootouders voor het Klimaat. De leerlingen en leraren van het Bernardinuscollege hebben samen met enkele mensen van de actiegroep Grootouders voor het Klimaat willen niet achter blijven bij Maastricht. Zij roepen op tot een actie voor jong én oud waarbij ouders, grootouders, ooms, tantes, neefjes en nichtjes en zeker ook andere scholen samen komen op vrijdag 29 november op het Pancratiusplein van 13.00-14.00 uur. Ze vragen borden, spandoeken, yells en liedjes te maken en/of trommels, fluiten en pannendeksels mee te nemen.

Zo zullen ze laten horen en zien dat ze zich grote zorgen maken om klimaat en milieu. Daarmee laten ze de politiek, het bedrijfsleven en burgers weten dat het zo niet langer kan en dat klimaat dé prioriteit hoort te zijn bij alle beleid in gemeente, bedrijven en alle andere organisaties.

Dus komt allen en laat zien en horen dat Heerlen ook als duurzame stad meetelt en actief wordt!

(Foto: Jasmin Sessler, https://pixabay.com/nl/users/jasmin_sessler-4391290/)