Stappen bij de voorbereiding van de verkiezingen

De voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen zijn voor alle gemeenten waar GroenLinks deelneemt min of meer gelijk. Wat er op korte termijn gebeuren:

1. het instellen van een kandidatencommissie,
  2. het instellen van een programmacommissie, en
  3. het instellen van een campagnecommissie.

In dit proces voert het bestuur van Parkstad Limburg de regie. Maar het is de bedoeling dat de drie commissies min of meer zelfstandig gaan functioneren. Om de beschikbare menskracht zo efficiënt mogelijk in te zetten, heeft het bestuur vooralsnog gekozen voor één kandidatencommissie, één programmacommissie en één campagnecommissie voor heel Parkstad-Limburg. Die zullen voor meerdere gemeenten inzetbaar zijn, eventueel met deels wisselende samenstelling. En ze gaan wellicht ook langduriger functioneren. Vanzelfsprekend is lokale inbreng hierin essentieel.
De geproduceerde ‘producten’ worden op een gegeven moment als voorstel in de ledenvergadering van Parkstad Limburg ingebracht. Als deze voorstellen betrekking hebben op één gemeente, dan hebben de leden uit die gemeente natuurlijk een doorslaggevende stem. Zo zal de ledenvergadering dan ook ‘toevallig’ in de betreffende gemeente plaatsvinden.

Het bestuur is nog grotendeels nieuw. We kennen lang niet alle leden persoonlijk en ook niet uw ambities en kwaliteiten. Het zelf aanzoeken van mensen is dan niet alleen moeilijk, het is ook niet gewenst omdat dan het risico groot is dat we in ‘ons eigen kringetje blijven ronddraaien’. We hoeven daarentegen ‘het wiel niet opnieuw uit te vinden’. GroenLinks is een sterke ledenpartij met veel ‘centrale informatie’ waar een beroep op kan worden gedaan.

In enkele Parkstad-gemeenten is al jaren een raadsfractie actief. We nemen aan dat we daarop kunnen voortbouwen en dat de politiek actieven zich beschikbaar stellen voor deze ‘klussen’. Maar naast ervaren mensen, is ook ‘verse inbreng nodig’. Vandaar dat we de onderstaande algemene oproepen doen om u aan te melden voor een of meerdere commissies. Schroom niet u aan te melden. Ieders inbreng is welkom, ook al heeft u nog niet veel ervaring met werken in en voor een politieke partij. En als iedereen denkt dat die anderen dat wel doen, dan komen we nergens.
Wij hopen dat we hiermee met veel nieuw elan een doorstart te kunnen maken.